Ručno pranje automobila

Ručno pranje automobila

Dok perete automobil, svakako se pokušajte prisiliti da to ne činite kružnim pokretima, koliko god vam se to činilo najprirodnijim i najefikasnijim načinom, prenosi RevijaHAK.

Pranje automobila može se činiti jednostavnim samo nekome tko u tome nema nikakvog iskustva ili nekome tko ustvari ne mari mnogo za svoj automobil. No kako takvi najčešće ipak uopće ne peru svoja vozila ili ih peru samo kad situacija po tom pitanju postane kritična, i to tako da u najboljem slučaju prođu kroz četke, ovdje ćemo se fokusirati na one druge.

Dakle, vozače, odnosno vlasnike automobila koji u čišćenje i održavanje svojih vozila kreću s najboljim namjerama i puno entuzijazma, ali rezultat toga, nažalost, nerijetko nije onakav kakvom su se nadali. Pitanje ovdje, naime, nije samo kako dobro oprati automobil, nego i kako pritom ne napraviti nikakvu štetu ili barem mogućnost štete svesti na najmanju moguću mjeru.

Ne, pranje automobila nije nikakva filozofija i ne treba ga se bojati, ali se za njega treba pripremiti i pritom treba poštovati neke osnovne zakonitosti. Slično uostalom vrijedi i za pranje rublja, naprimjer, pa ako pazite čime i na kojoj temperaturi perete različite odjevne predmete, neće vam biti teško da isto primijenite i pri pranju različitih dijelova automobila.

Odakle, dakle, početi? Stručnjaci se ovdje slažu, od kotača i guma, a tek kad ste gotovi s njima, krenite dalje. No prije nego što se uopće dohvatite vode i spužve, pobrinite se da ste auto uklonili s izravnog sunca i da njegova površina nije vruća. U suprotnom, voda bi na površini mogla ostaviti mrlje, a i sigurno je da će se pri pranju isparavati brže, što će otežati pranje i čišćenje.

I svakako pripazite da su svi prozori i vrata dobro zatvoreni. Čini se razumljivo samo po sebi, baš kao i to da je prije pranja potrebno pripremiti sve što će vam pritom biti potrebno, uključujući spužve, četke, crijevo, posebne kante za pranje i ispiranje, krpice i ručnike od microfibre za brisanje, autošampon…

Pametno je, dakle, nakon temeljitog ispiranja cijelog vozila vodom prvo krenuti od kotača i guma jer su oni najčešće najprljaviji dijelovi automobila. U suprotnom, ostavite li ih za kraj, moglo bi se dogoditi da nečistoća s njih završi na već očišćenim i opranim dijelovima, pa bi vam se moglo dogoditi da radite dvostruki posao. Osim toga, za pranje kotača i guma koriste se posebna sredstva, čiji je zadatak da se pobrinu za otapanje svih tvrdokornih mrlja i zapečenih nečistoća, poput one sitne crne prašine koja nastaje trošenjem kočionih pločica i u pravilu završava na naplatcima. Radi se, dakle, o aktivnim sredstvima koja se nakon korištenja trebaju temeljito isprati da ne bi počela praviti štetu na površini naplatka, pa je jasno da ne želite da ona dolazi u nepotreban dodir s ostatkom automobila.

Nakon toga došlo je vrijeme za pranje cijelog vozila. Šampon ne razrjeđujte napamet, nego ne budite lijeni i pročitajte upute. Pobrinite se da je spužva koju ćete koristiti za pranje što je moguće finija i nježnija, najbolje rukavica od microfibre, te da je potpuno čista i da se negdje na njezinoj površini ne kriju mrvice prljavštine ili sitne nečistoće jer ćete u suprotnom njima ostaviti tragove na lakiranim površinama. I još nešto što se također podrazumijeva, ali uvijek i iznova treba ponavljati: spužvice za pranje posuđa najstrože su zabranjene. I da, ako spužvu slučajno ispustite tijekom pranja, odmah je temeljito pregledajte i očistite prije nastavka rada jer biste u suprotnom doista mogli napraviti znatnu štetu. I ispirite je čistom vodom što češće, to ne može škoditi, nego samo spasiti površinu laka.

A dok perete automobil, svakako se pokušajte prisiliti da to ne činite kružnim pokretima, koliko god vam se to činilo najprirodnijim i najefikasnijim načinom. Na taj način nastaju swirlovi, karakteristična kružna oštećenja koja se u početku možda ne vide na prvi pogled, ali su itekako primjetni na suncu i nije ih se lako riješiti bez poliranja.

Naravno, automobil ne perite bez ikakvog plana i redoslijeda, nego idite korak po korak, odnosno površinu po površinu, počevši dakako od vrha, što će pomoći i zbog lakšeg praćenja redoslijeda i zbog toga što će se šampon preko donjih površina prelijevati i djelovati možda i više puta te vam time i olakšati posao. Ako je potrebno, neke dijelove nasapunajte više puta i dajte šamponu malo vremena da odradi posao.

Dijelovima pokrivenim rasprsnutim bubama i insektima te drugim ozbiljnijim nečistoćama prilazite s posebnom pažnjom. Prvo i najvažnije pravilo ovdje je: budite nježni! Ništa se ne smije raditi na silu jer biste tako mogli teško oštetiti površinu laka, pa je pametno pokušati namočiti nečistoću, primjerice mlakom vodom, i zatim je pokušati ukloniti mokrom krpom. Ako ni to ne pomaže, odustanite od operacije dok ne nabavite stručnu pomoć: vjerojatno će trebati koristiti posebna sredstva za uklanjanje takvih vrsta nečistoća, kakve u svojoj ponudi imaju svi proizvođači autokozmetike. I u tom slučaju, naravno, prije svega – čitajte upute.

Nadalje, kako čistite i perete neki dio automobila, tako ga trebate i ispirati, baš kao i spužvu, odnosno rukavicu za pranje, prije nego što krenete dalje. U suprotnom će se na površini stvoriti mrlje od osušenog šampona, a one ne izgledaju ništa bolje od prljavštine. I ne zaboravite na pragove i one druge dijelove koji možda nisu vidljivi na prvi pogled, ali na kojima se prljavština voli skupljati. Posebno se to odnosi na donje dijelove karoserije koji su, uz kotače, najpodložniji prianjanju, pa je logično za njih koristiti zasebnu krpu, odnosno spužvu za uklanjanje nečistoća. I kad završite s pranjem, ne čekajte da se automobil osuši na suncu, nego ga prebrišite sami.

Podvozje je, dakako, pritom posebna priča: ako ste se već dohvatili pranja vozila, posvetite i njemu malo pažnje te ga probajte, ako ništa drugo, barem temeljito isprati vodom, i to s više strana. Ne morate to dakako raditi svaki put kad perete automobil, ali bilo bi pametno sjetiti se toga barem dvaput godišnje, naprimjer na kraju zime, da isperete moguće zaostatke soli za posipanje prometnica, i na kraju ljeta, nakon što se vratite s ljetovanja uz more. I za kraj, možete još i premazati bočne stranice guma posebnim, za to namijenjenim sredstvom.

Pranje time možete smatrati gotovim, mada se neki s time možda i neće složiti. Na ovako očišćen i opran automobil može se nanijeti i zaštitni vosak, a možete se pozabaviti i saniranjem postojećih oštećenja laka te na kraju na vjetrobran nanijeti još i nano premaz koji odbija vodu i poboljšava vidljivost. No sve to spada u drugi dio njege o automobilu, čime ćemo se pozabaviti u posebnoj temi. No i za taj i za ovaj dio priče vrijedi jedno univerzalno pravilo: ako već odlučite da se sami brinete o svojem vozilu na taj način, dajte si vremena i budite temeljiti. U suprotnom nećete ni obaviti posao ni biti zadovoljni rezultatom.

Izvor: HAK